Veel mensen ervaren stress. Meestal is dit geen probleem en hoort dit bij ons dagelijks werk en leven. Is er sprake van constante werkstress dan ontstaan er signalen. Hebt u last van uitputting, ontevredenheid, pessimisme, ineffectiviteit op werk, teruglopende motivatie en/ of het gevoel niets meer aan te kunnen? Dan is de kans dat er een burn-out aan het ontwikkelen is groot. Een krachtige interventie is geboden om erger te voorkomen.

Verloop Burn-out

Fase 1
U merkt dat u geen energie meer krijgt van het werk. Officieel is dit nog geen burn-out, maar actie is geboden! Juist om erger te voorkomen.

Fase 2
U merkt dat u steeds langer de tijd nodig heeft om bij te komen na uw werkdag. Ook merkt u dat u niet meer enthousiast bent en er emotionele afstand is tot uw werk/onderneming. U hebt nog niet echt een burn-out, maar hulp is nu erg belangrijk!

Fase 3
In deze fase spreken we van een burn-out. U bent cynisch over uw werk, collega’s of medewerkers. U durft geen initiatieven te nemen. U slaapt slecht en heeft een kort lontje.
Naast de psychische klachten zijn er nu ook de fysieke klachten: moeheid, concentratieverlies, hoofdpijn en buikpijn. Het vervelende is dat u in deze fase passief dreigt te worden. Hierdoor komt u van de regen in de drup. Een echte burn-out kan twee jaar uitval betekenen!

Kosten door uitval van een burn-out

Kostenberekening van burn-out per HBO-werknemer via reguliere Arbodienstverleners:

  • Kosten van een verzuimdag = € 273,-
  • Bij 3 mnd =€ 273 × 5 dg x 13 wk = € 17.745,-
  • Bij 6 mnd= € 35.490,-

Kostenberekening van burn-out per MBO-medewerker:

  • Kosten voor verzuimdag= € 150
  • Bij 3 mnd = € 150 × 5 dg x 13 wk = € 9.750
  • Bij 6 mnd = €19.500,-

Programma

Hieronder treft u een globaal programma aan. Voor maatwerk maken we graag een persoonlijke afspraak.

Intake

De intake heeft twee doelen. Samen met u bepalen in welke fase van een mogelijke burn-out u zit en welke wensen, doelen en resultaten u wilt bereiken (persoonlijk maatwerk).

Onderwerpen zijn onder meer:
  • (h)erkennen van stress – werk en privé;
  • ombuigen van belemmerende gedachten en minder piekeren;
  • fysieke signalen en mindfulness opdrachten;
  • effectief leren ontspannen;
  • grenzen stellen;
  • ombuigen van oneigenlijke eisen naar haalbare eisen;
  • energie slurpers – energie bronnen;
  • verantwoordelijkheid, delegeren en weer genieten;
Persoonlijk Actie plan Het opstellen van uw persoonlijk actieplan. Vaststellen persoonlijke doelen en gewenste resultaten.
Nazorg

Na zes weken vindt een terugkomsessie plaats om uw praktijkervaringen te evalueren. Samen met u bekijken we of u weer de regie in handen hebt en de programmaresultaten effectief toepast in uw werk- en privéleven.

Programmaresultaten:
  • Voorkomen van langdurige uitval door ziekte en/of depressie.
  • Grote besparing op verzuimkosten.
  • Handvatten om fit en energiek weer verder te gaan.
  • Een goede balans tussen werk en privé.
  • Meer genieten, minder piekeren.
  • Uw persoonlijke grenzen (h)erkennen en kunnen delegeren.